Stress – Burn-out

Iedereen in zijn leven heeft weleens stress, waarvan we dan geestelijke en lichamelijke ongemakken ervaren zoals:

  • Hoofdpijn
  • Slechte concentratie
  • Last van je nek, schouders & rug
  • Prikkelbaarheid
  • Extreme vermoeidheid
  • Vergeetachtigheid
  • Slapeloosheid
  • Hartkloppingen
  • Paniek aanvallen

Deze klachten functioneren als een signaal een zogenoemde ” wake up call”. Als we weten hoe te handelen & we gaan er mee aan de slag dan verdwijnen de stressklachten op den duur weer. Maar als we de signalen negeren & de stressklachten te lang aanhouden is er risico op een burn-out.

Oorzaken van burn-out/stress

Een burn-out is het gevolg van langdurige (chronische) stressklachten & overbelasting. De stressklachten beperken je in je dagelijks functioneren. Je voelt je totaal uitgeput zowel op geestelijk als lichamelijk vlak.

Meestal wordt een burn-out aan werk gerelateerde problemen gekoppeld. De oorzaak is echter te vinden in jouw eigen persoonlijkheid.

Bepaalde persoonlijkheidskenmerken kunnen een groter risico op een burn-out geven. Je kunt dan denken aan perfectionisme, groot verantwoordelijkheidsgevoel, lastig nee kunnen zeggen, bang om te falen.

Deze persoonlijkheidskenmerken kunnen wel door je werk (omgeving) getriggerd worden. Voorbeelden hiervan zijn het ervaren van te hoge werkdruk, stress door problemen op het werk, stress door ontslag of reorganisatie. Daarbij is de situatie niet bepalend of je burned-out raakt, maar jouw persoonlijkheid.

Ik kan je hulp bieden & begeleiden om inzicht te krijgen in je patronen die tot burn-out hebben geleid en om deze vervolgens te doorbreken.

Boek hier je 

Gratis

kennismakingsgesprek

Vanaf heden 10 September 2018, neem ik tijdelijk geen nieuwe clienten meer aan ivm met een geplande sabbatical. Excuses voor het ongemak.

8 + 5 =

Persoonlijkheidskenmerken

  • Groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Perfectionisme
  • Moeilijk nee kunnen zeggen
  • Veel van jezelf eisen en moeten
  • Moeilijk hulp kunnen vragen